تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/05/18 - 09:35
کد خبر: 513306

آشنایی با یحیی السنوار رهبر جدید حماس؛

شکارچی جاسوس‌ها/ از ابو العبد تا ابو ابراهیم

شکارچی جاسوس‌ها/ از ابو العبد تا ابو ابراهیم

قطعا اگر صهیونیست‌ها می‌دانستند سنوار همان کسی است که این رژیم را نابود خواهد کرد، هرگز او را آزاد نمی‌کردند!

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تصمیم هوشمندانه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برای انتخاب یحیی سنوار، فرمانده میدان غزه به عنوان رهبر حماس، صهیونیست‌ها و حامیان غربی‌شان را غافلگیر کرده است.

در همان نخستین روزهای نخست ترور میهمان عزیز ایران یعنی «اسماعیل هنیه»، برخی کارشناسان گفتند، این ترور به نفع رژیم اسرائیل نخواهد بود چون، اولا هزینه سنگینی بر این رژیم در همه حوزه‌ها تحمیل می‌کند، ثانیا جبهه مقاومت، با انتخاب یک جانشین، آن خلاء را که صهیونیست‌ها با این ترور ایجاد کرده‌اند، پُر خواهد کرد.

شکارچی جاسوس‌ها/ از ابو العبد تا ابو ابراهیم

این انتخاب وجوه متعددی دارد ولی بارز‌ترین‌شان قدرت‌نمایی خود حماس و معرفی کردن غزه به عنوان سنگر اصلی کل مقاومت فلسطین در برابر اشغالگران است. این درست همان نکته‌ای بود که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌ای که چند ساعت جلوتر از اعلام رهبری سنوار انجام داد، به آن اشاره کرد. برگزیدن رهبری که نماد تسخیر‌ناپذیر بودن و تسلیم‌ناپذیر بودن غزه است و خود حضورا در خط مقدم مقابله با تجاوز وحشیانه اسرائیل به فلسطینیان قرار دارد، یعنی مساله موجودیت فلسطین که مساله کل محور مقاومت است،  مقدم بر هر مساله دیگری بوده و دیپلماسی، تقدم خود را از دست می‌دهد.

شکست سیاست ترور اسرائیل

برگزیدن سنوار به رهبری حماس پیامی کوبنده خطاب به صهیونیست‌ها بود، چرا که حذف این اسطوره مقاومت غزه، خود یکی از اهداف اولیه جنگ‌افروزی‌شان علیه غزه بود اما نه‌تنها تاکنون موفق به چنین کاری نشده‌اند، بلکه حالا برای ترور سنوار با سد حقوق بین‌المللی و افکار عمومی جهانی نیز مواجهند، چراکه ابوابراهیم حالا رهبر یک تشکیلات رسمی فلسطینی است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، عصر سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره جایگزینی رهبر به شهادت رسیده خود آورد: «ما در این لحظه تاریخی ضمن گرامیداشت یاد شهید اسماعیل هنیه رحمه‌الله که در مسیر جهادی خود نمونه بارزی از یک رهبر شجاع، دانا و منعطف بود، یقین داریم برادر یحیی سنوار و دیگر برادرانش در جنبش حماس راه او و رهبران سابق جنبش را ادامه خواهند داد و میراث جهادی و مبارزاتی آنان را تا آزادسازی این سرزمین و تحقق حق بازگشت حفظ خواهند کرد. رحمت بر شهدای سرافراز ما، شفای عاجل برای مجروحان، گشایش و فرج نزدیک برای اسرای قهرمان فلسطین و پیروزی از آن ملت بزرگ و مقاومت قهرمان فلسطین است».

از ابو العبد تا ابو ابراهیم

یحیی ابراهیم سنوار، مشهور به ابو ابراهیم همچون ابو العبد یا اسماعیل هنیه، در دوران نوجوانی و جوانی خود مدت‌ها با شیخ احمد یاسین در یک ارتباط معنوی عمیق بوده و از افرادی بوده که به طور کامل مورد وثوق رهبری بود که بر روی ویلچر و با شرایط سخت جسمی، یکی از توانمندترین سازمان‌های مقاومت جهان را ایجاد کرد و موجی از مبارزان جوان فلسطینی را پرورش داد که هر کدام از آنها به رهبری توانمند تبدیل شدند. سنوار فرزند خان‌یونس است و مانند بسیاری دیگر از مبارزان فلسطینی، در تبعید و آوارگی به دنیا آمده و عملا از دوران کودکی، ظلم و جنایات صهیونیست‌ها را به صورت عینی درک کرده است.

این زندانی قدیمی و مبارز جانباز و خستگی‌ناپذیر، پایبندی به آرمان و مبارزه و تداوم سازماندهی در خفا را به استراتژی مستحکمی مبدل و در طول سالیان گذشته نیز حماس را به یک سازمان قدرتمند تبدیل کرد. سنوار سال ۱۹۸۹ میلادی  از سوی یک دادگاه اسرائیلی به 4 بار زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد اما در نهایت بعد از ۲3 سال حبس، سال ۲۰۱۱ در مبادله زندانیان آزاد شد.

شکارچی جاسوس‌ها/ از ابو العبد تا ابو ابراهیم

ابوابراهیم عملا یک نخبه امنیتی است، چرا که در زمانی که تنها ۲۵ سال داشت، با تاسیس سازمان امنیتی مجد در دل حماس، توانایی شگرف خود برای فرماندهی و رهبری را نشان داد و ۲3 سال حبس در زندان، او را به یک فولاد آبدیده تبدیل کرد. اینکه ماشین جنگی تا بن دندان مسلح صهیونیست‌ها ماه‌هاست به رغم اشراف کامل هوایی، ماهواره‌ای و جاسوسی بر باریکه‌ای 40 کیلومترمربعی و اشغال و انهدام بخش‌های وسیعی از آن، هنوز نه به رهبر اصلی مقاومت غزه یعنی سنوار دست پیدا کرده و نه خللی بر سازمان رزم حماس وارد کرده، بهترین گواه درست بودن لقب «سید امنیتی‌ها»ست که سال‌ها پیش بر ابوابراهیم نهاده شده است.

خاطره‌ای از سنوار حاکی از آن است که او یکی از جملات امیرالمومنین علی‌(ع) را سرلوحه زندگی خود قرار داده است. «2 روز در زندگی انسان هست؛ روزی که در آن مرگ سرنوشت تو نیست و روزی که مرگ سرنوشت توست. در روز اول هیچ‌کس نمی‌تواند به تو آسیبی برساند و در روز دوم هیچ‌کس نمی‌تواند تو را نجات دهد».

صهیونیست‌ها از او می‌ترسند

«میخا کوبی»، افسر ارشد شاباک نیز این طور «سنوار» را توصیف کرد: «سنوار، فردی زیرک است که هر کاری برای آسیب رساندن به اسرائیل انجام می‌دهد» و «ژنرال بیتی لاها» رئیس سابق اطلاعات زندان‌های این رژیم نیز با این جمله سنوار را معرفی می‌کند: «سنوار ما را خوب می‌شناسد، نقاط ضعف ما را می‌شناسد و روانشناسی جامعه اسرائیل را مطالعه کرده‌ است...»

شکارچی جاسوس‌ها

خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به جاسوس‌های زیادی که سنوار شکار کرده است، او را «صیاد الجواسیس» خواند و نوشت: «یحیی السنوار ملقب به ابوابراهیم در اردوگاه خان‌یونس متولد شد و همانند دیگر کودکان فلسطینی کودکی سختی را پشت‌سر گذاشته بود. وی از زمان دانشجویی در دانشگاه علوم اسلامی غزه در رشته زبان عربی وارد تشکیلات اسلام‌گرایان شد و بعد از تأسیس حماس در 1987 به این جنبش سیاسی و عقیدتی پیوست.

شکارچی جاسوس‌ها/ از ابو العبد تا ابو ابراهیم

وی در عنفوان عضویت در حماس با راهنمایی شهید شیخ «احمد یاسین» و با همکاری همکلاسی‌هایش در دانشگاه گروهی با عنوان «مجد» را تشکیل داد که وظیفه‌اش مقابله با عناصر وابسته به رژیم بود، این گروه موفق شد تعدادی از جاسوس‌های رژیم صهیونیستی را که در ترور چهره‌های تأثیرگذار حماس نقش داشتند، شناسایی و آنها را حذف کند، همین اقدام باعث شد به السنوار لقب «صیاد الجواسیس» را بدهند.

صهیونیست‌ها در چهارچوب اتخاذ سیاست مشت آهنین علیه اعضای حماس در سال‌های ابتدائی شکل‌گیری این جنبش، السنوار را دستگیر و با حکم 4 بار حبس ابد راهی زندان کردند؛ اما 23 سال بعد (در سال 2011) مجبور شدند او را آزاد کنند. میراث ماندگار و ابدی السنوار برای حماس سازمان مجد بود که وظیفه‌اش در ابتدا ضداطلاعاتی بود، ولی به‌مرور کل بخش امنیت داخلی حماس در غزه به این مجموعه واگذار شد و اکنون نیز این مجموعه در حماس وجود دارد.

اهمیت این مجموعه به‌حدی است که هنوز هم این سازمان مانع طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه برای مستقر کردن عناصر وابسته است و بسیاری از دشمنان حماس از ترس تشکیلات مجد، جرأت نزدیکی به آمریکا و رژیم را ندارند؛ چراکه مجدی‌ها در امور اطلاعاتی و امنیتی با احدی از افراد خائن، مزدور و جاسوس در نوار غزه تعارف ندارند.»

پرونده نیویورکر درباره زندگی سنوار

نیویورکر، مشهورترین هفته‌نامه ادبی آمریکا دیروز در جدیدترین شماره خود یک گزارش مفصل 14 صفحه‌ای با عنوان «یادداشت‌هایی از زیر زمین» درباره زندگی یحیی سنوار منتشر کرد.

به احتمال زیاد این پرونده از مدت‌ها قبل گردآوری شده بود تا در موقع مقتضی – احتمالا از نگاه نیویورکری‌ها هنگام شهادت او – منتشر شود. این پرونده اما درست همزمان با انتخاب او به رهبری حماس منتشر شد که نشان‌دهنده اهمیت و جذابیت شخصیت سنوار برای جامعه نخبگان آمریکاست.

عکس اصلی این پرونده تصویری مربوط به سال 2021 است؛ زمانی که منزل شخصی سنوار در غزه در جریان جنگ رمضان توسط اسرائیلی‌ها منهدم شد. شرح عکس نیویورکر حاکی از آن است که سنوار سرسختانه بر ویرانه‌های خانه‌اش نشسته؛ عکسی که الهام‌بخش دیگر اهالی غزه برای انتشار عکس‌های مشابه شد.

شکارچی جاسوس‌ها/ از ابو العبد تا ابو ابراهیم

روی انتخاب سنوار، اجماع کامل بود

اسامه حمدان، از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز تاکید کرد که انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش با اجماع آرا بیانگر این است که حماس از ماهیت مرحله کنونی آگاه می‌باشد. ایرنا در این باره به نقل از خبرگزاری «سما» فلسطین نوشت: «اسامه حمدان گفت که مذاکرات توسط رهبری حماس مدیریت می‌شود و السنوار همیشه در این مذاکرات حضور داشته و از مذاکرات دور نبوده است... فعلا زود است در مورد اینکه مذاکرات به کجا خواهد کشید، صحبت کرد... پیام حماس این است که کسی را به عنوان رهبر انتخاب کرده که بیش از ۳۰۰ روز است امانت‌دار جهاد و مبارزه در میدان نبرد در غزه است... تیمی که مذاکرات را در حضور شهید هنیه پیگیری می‌کرد، اکنون در حضور السنوار آن را پیگیری می‌کند... پس از انتخاب السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی، برخی اقدامات و تدابیر صورت خواهد گرفت....»

گفتنی است سنوار را بنیانگذار «مجد» (شبکه ضد جاسوسی حماس) می‌دانند. او در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی دادگاهی در اسرائیل به چهار باره زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد اما در نهایت بعد از ۲۲ سال زندان در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان با اسرائیل آزاد شد.

قطعا اگر صهیونیست‌ها می‌دانستند سنوار همان کسی است که این رژیم را نابود خواهد کرد، هرگز او را آزاد نمی‌کردند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تماس ژاپن با وزارت خارجه ایران؛ منطقی باشید!
موافقت کمیسیون عمران مجلس با برنامه‌های وزرای نیرو، راه و کشور
میانگین سنی زائران اربعین اعلام شد
هادی عامل: عذاب کشیدم و از امیرحسین زارع عذرخواهی کردم
هاآرتص: اسرائیل در آستانه فروپاشی
اسامی ۸ کرم غیرمجاز
تصادف اتوبوس مسافربری مشهد–شلمچه
استخدام ۱۲۹ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاری
صحت سنجی حمله هکری ایران به انتخابات آمریکا
یارانه ۴۰۰ هزار تومانی واریز شد
هزینه VAR پول رضایتنامه یک بازیکن هم نیست!
نگرانی آمریکا از احتمال درگیری همزمان با روسیه و چین
رایزنی بلینکن با وزیر خارجه مصر درباره آتش‌بس در غزه
پزشکیان: سپردن کار به افراد کارنابلد خیانت است
برنامه های حمایتی شاخص بورس را بالا کشید
بهترین مرکز خرید پرینتر سه بعدی
دفاع چپ پرسپولیس نرسید!
اتفاقات غیرمنتظره قبل از پرسپولیس - ذوب‌آهن
محورهای رایزنی ترامپ و نتانیاهو
ولیعهد سعودی از احتمال ترور خود خبر داد
عزاداری زائران آذربایجانی در مرز تمرچین +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top